Dobór oleju do silnika to czasem niełatwe zadanie. Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek które mogą go ułatwić:

1. Staramy się uzyskać informacje na jakim oleju silnik był eksploatowany dotychczas. W tym celu szukamy karteczek czy zawieszek, które mechanik dokonujący wymiany umieszcza z reguły na pokrywie silnika, korku wlewu oleju czy też na wewnętrznej części drzwi. Na karteczce znajdują się przebieg pojazdu, data wymiany oraz nazwa oleju i specyfikacja lepkościowa. Jeżeli byliśmy zadowoleni z oleju i silnik pracował cicho oraz wykazywał niewielką konsumpcję oleju (poniżej 1l na 5000km), wówczas nie należałoby nic zmieniać. Gdyby jednak okazało się, że dolweki oleju stały się sporym składnikiem kosztów zwykłej eksploatacji, powinnismy się zastanowić nad zmianą oleju na gęstszy zgodnie z klasyfikacją SAE. Wśród czynników zwiększonej konsumpcji można wymienić niektóre mechaniczne - luzy, zużyte uszczelki,uszkodzone węże, niedokręcone obejmy oraz chemiczne - przepracowany olej, źle dobrany do parametrów pracy silnika, nadmierne odparowywanie, nadmierne utlenianie i wiele innych.


2. Drugi przypadek gdy kupujemy nowy samochód i nie mamy żadnego pojęcia o wcześniej stosowanym oleju (nie ma karteczek po wymianach ani książki pojazdu), wówczas istotnymi danymi będą rok produkcji i przebieg. W przypadku samochodu z przebiegiem do 100 000 km i rocznikiem do 5 lat zalecany jest olej syntetyczny, do 200 000 km i 10 lat półsyntetyczny a powyżej mineralny. Oczywiście są to tylko wskazówki. Tym niemniej bezpieczniej jest zastosować olej gęstszy i z mniejszą ilością detergentów niż odwrotnie.

Np: mamy pojazd kupiony we Francji z przebiegiem 120 000 km, czteroletni silnik benzynowy. Moglibyśmy z powodzeniem zastosować olej syntetyczny, tylko nie mam pewności czy poprzedni użytkownik nie wlał półsyntetycznego. Jeżeli wlał półsyntetyk nasza wymiana na syntetyk mogłaby zaszkodzić i skutkować wyciekami oleju. Może sie tak stać gdyż olej syntetyczny jest rzadszy i posiada większą ilość dodatków myjących, które reagują z uszczelnieniami. Natomaist zastososwanie oleju półsyneteycznego wiąże się z dużo mniejszym ryzykiem, nawet gdy był stosowany uprzednio syntetyk, wymiana wpłynie na lekkie zwiększenie konsumpcji paliwa - na skutek większych oporów gęstszego oleju.

Przy doborze bardzo ważne są warunki klimatyczne w jakich będzie esploatowany pojazd jak i charakter jazdy (sportowa, rekreacyjna, miejska, długie trasy). Olej dobieramy patrząc na to, w jakich temperaturach będzie eksploatowany w okresie do następnej wymiany. Oleje ekonomiczne to oleje o niskich lepkościach, ich film stawia jednostce napędowej małe opory. Oleje o wysokich lepkościach nie są już tak ekonomiczne, jednak w większym stopniu zapewniają ochronę w przypadku pracy silnika na wysokich obrotach.

Podsumowując, do bardziej wyeksploatowanych silników lepiej jest stosować olej o wyższej gęstości i lepkości ze względu na uzyskiwaną lepszą ochronę, uszczelnienie oraz ciśnienie smarowania. Oleje syntetyczne, ze względu na niewielką gęstość w niskich temperaturach, szybciej docierają do wszystkich punktów smarowania w zimnym silniku (lepsze właściwości penetracyjne).